Liesblessure bij sporters

Een liesblessure is voor veel sporters een bekende blessure. Je schiet een bal of trekt een sprint en ineens schiet de pijn in je lies. Of je hebt al een tijd zeurende pijnklachten, en deze willen maar niet overgaan. In deze blog vertellen we meer over hoe liesklachten kunnen ontstaan en wat je er aan kan doen.

liesklachten voetbal

Liesklachten

Een blessure in de liesregio komt vaak voor en kan langdurig aanhouden. Liesklachten komen het meeste voor bij sporten zoals voetbal en ijshockey.¹ Gedurende een voetbalseizoen krijgen 4-19% van de spelers te maken met een liesblessure.2, 3 Waarvan een liesblessure in de adductor longus spier de meest voorkomende spierblessure is met 24,5%.1 Desondanks is het stellen van een goede diagnose bij liesklachten lastig. De liesregio bestaat uit complexe anatomische structuren en daar kunnen verschillende blessures in ontstaan.2

Waar zit de liespijn?

Pijn vanuit de lies kan zich uiten in het bovenbeen en/of in het gebied net boven je schaambeen, in de onderbuik. Op het moment dat de pijn in je lies schiet, kan je een stekende pijn ervaren, maar de pijn kan ook meer zeurend van aard zijn. Naast pijn, kan je lies erg stijf aanvoelen. De klachten ontstaan meestal tijdens het sporten, maar kunnen zeker ook daarna ontstaan en zelfs nog een aantal dagen aanhouden.

Vanwege de complexe anatomie in de liesregio, worden liesklachten ingedeeld op basis van waar de pijn zich in de lies precies bevindt, zie afbeelding 1.

liesklachten voetbal

Afbeelding 1: DOHA statement. Weir et al. (2)

Liesklachten worden onderverdeeld in de volgende drie groepen:2

  1. Liespijn
    1. Adductor gerelateerd
    2. Iliopsoas gerelateerd
    3. Lieskanaal gerelateerd
    4. Os Pubis gerelateerd
  2. Heup gerelateerde liespijn
  3. Overige liespijn, bijvoorbeeld een liesbreuk.

Wat zijn de risicofactoren voor het ontstaan van liesklachten?

Risicofactoren voor het krijgen van liesklachten zijn; een eerdere liesblessure, verminderde spierkracht van de spieren in de lies, op hoog niveau sporten, verminderde heuprotatie (<85°) of na een periode van inactiviteit het sporten weer oppakken, bijvoorbeeld na een winterstop.2, 4

Behandeling van liesklachten bij SMC Amersfoort

Het is belangrijk dat de revalidatie van de liesklachten gelijk start. Uit onderzoek blijkt dat elke dag die je later start met revalideren, je er 3 dagen aan het einde bij op moet tellen.5 Een andere studie bevestigt dit.6 Één week later starten met je revalidatie, na een spierblessure, levert een vertraging op van 3 weken voordat je weer kan voetballen.

Bij SMC Amersfoort stellen we na de diagnose een behandelplan met je op en gaan we gelijk aan de slag met trainen en behandelen. Langdurige liesklachten gaan niet over met rust, maar vereisen een actieve revalidatie om de belastbaarheid en de kracht op te bouwen.7 De behandeling kan bestaan uit manuele therapie, dry needling en sportfysiotherapie. Het soort behandeling is afhankelijk van jouw klacht. Als specialist in sportrevalidatie gaan we actief met je aan de slag en zullen we je begeleiden, zodat jij je sportdoelen kan bereiken. We bieden daarnaast ook revalidatietrainingen aan, buiten en op het voetbalveld. Samen kijken we wat jij nodig hebt om weer klachtenvrij te kunnen sporten.

“Beter blijven in je sport”


  1. Kerbel, Y. E., Smith, C. M., Prodromo, J. P., Nzeogu, M. I., & Mulcahey, M. K. (2018). Epidemiology of Hip and Groin Injuries in Collegiate Athletes in the United States. Orthopaedic journal of sports medicine6(5), 2325967118771676. https://doi.org/10.1177/2325967118771676
  2. Weir, A., Brukner, P., Delahunt, E., Ekstrand, J., Griffin, D., Khan, K. M., … & Hölmich, P. (2015). Doha agreement meeting on terminology and definitions in groin pain in athletes. British journal of sports medicine49(12), 768-774.
  3. Waldén M, Hägglund M, Ekstrand J. The epidemiology of groin injury in senior football: a systematic review of prospective studies. Br J Sports Med 2015;49:792–7.
  4. Tak, I., Engelaar, L., Gouttebarge, V., Barendrecht, M., Van den Heuvel, S., Kerkhoffs, G., … & Weir, A. (2017). Is lower hip range of motion a risk factor for groin pain in athletes? A systematic review with clinical applications. British journal of sports medicine51(22), 1611-1621.
  5. Phil Jacobsen et al 2015. A combination of initial and follow-up physiotherapist examination predicts physician-determined time to return to play after hamstring injury, with no added value of MRI. http://dx.doi.org/10.1136/bjsports-2015-095073
  6. Bayer, M. L., Magnusson, S. P., & Kjaer, M. (2017). Early versus delayed rehabilitation after acute muscle injury. New England Journal of Medicine377(13), 1300-1301.
  7. Serner A, van Eijck CH, Beumer BR, et al. Study quality on groin injury management remains low: a systematic review on treatment of groin pain in athletes. Br J Sports Med 2015;49:813