Fit de zomer door

Blog Zomerfit

De zomer is net aangebroken en het volgende sportseizoen staat al weer bijna voor de deur. Iedere sporter is er wel bekend mee. Na een lang seizoen is iedereen toe aan de nodige rust en is vooral even klaar met alle verplichtingen. Een paar fanatiekelingen zullen nooit klagen en nog een paar anderen roepen wel dat ze door de zomer nog gaan hardlopen om zo nog fit te verschijnen aan de voorbereiding op het nieuwe sportseizoen. Vele sporters hebben als gewoonte om in de zomer ineens stukken van 10 km te gaan hardlopen om in “conditie” te blijven. De vraag is of je in conditie blijft als sport, als je lange einden gaat hardlopen, terwijl je op het sportveld of in de zaal voornamelijk in intervallen beweegt. Hoe fit blijf je van hardlopen? Hoe word je weer helemaal topfit voor aanvang van het nieuwe sportseizoen?

Sportspecifiek trainen

Het belangrijkste voor een fysiotherapeut is binnen de sportrevalidatie sportspecifiek trainen. Is dat voor iemand die niet geblesseerd is anders? Wat wil dat nou zeggen, sportspecifiek trainen? Is er al een handboek voor sportspecifieke oefeningen in het voetbal, hockey, handbal, et cetera? Nee! En misschien komt dat er ook wel nooit, maar gezond verstand kan al erg helpen. Sportspecifiek trainen wil zeggen dat je zo dicht mogelijk bij de doelbewegingen van de sport blijft. Dus bij voetbal ga je korte sprints combineren met lange sprints, met korte draaimomenten en dergelijke en uiteraard wil je zoveel mogelijk met bal doen. De eindeloze boslopen daar gelaten, komen we als sportwereld steeds dichterbij de essentie: hoe sportspecifieker, hoe beter. Binnen de atletiek zijn ze daar bijvoorbeeld al jaren mee bezig. Sportspecifiek trainen is eigenlijk niets anders dan zo veel mogelijk oefeningen doen die in de eerste zin lijken op wat je normaal gesproken ook doet als je je sport uitoefent. Of dit nou tennis, voetbal, boulderen of hardlopen is. Bij boulderen zorg je in je training dat je dingen gaat doen als; optrekken, afzetten, statische spanning op het lijf zetten en ga zo maar door. Bij hardlopen doe je oefeningen waarbij je gedwongen wordt om een juist beweegpatroon te hebben, waarbij je die beweegpatronen kan gebruiken binnen het hardlopen. Binnen iedere sport kan je oefeningen verzinnen die goed aansluiten bij de desbetreffende sport.

Vaste bruikbare patronen

Is er dan helemaal niets hetzelfde? Zijn er dan geen vaste patronen die je kan trainen? Zeker wel! Er zijn een aantal wetten binnen het lijf te herkennen tijdens bewegen, zoals: bij gooien staat je schouder altijd in 90 graden abductie (zie afbeelding 1), ongeacht of je een molotov cocktail gooit of een bal. Verder draagt voldoende enkelstijfheid bij (op spierniveau, dus het gaat niet om een stijve enkel) aan een goed looppatroon, een goede hiplock waarbij je bekken niet naar beneden zakt zorgt voor stabiliteit in de heupregio, enzovoort. Het is te complex om dit allemaal uit te leggen op één A4-tje, maar bij SMC Amersfoort maken we gebruik van deze wetten binnen het bewegen en stemmen we onze oefeningen af op deze patronen. Zo kan je de patronen versterken, waardoor je stabieler en krachtiger bent tijdens je sportactiviteit.

Hoe breng je dat in de praktijk?

Een basketballer of handballer zal nooit meer dan een sprint van 20 meter aanzetten, aangezien de zaal niet veel langer is dan dat. Een voetballer zal nooit langer dan 100 meter in 1 tempo rustig hardlopen over het veld voor hij weer een nieuwe sprint zal moeten trekken. Als basketballer kan je bijvoorbeeld meer sprongoefeningen gaan doen, als handballer dribbelvormen, als korfballer veel korte sprints met snel wenden en keren, als voetballer doe je intervaltraining met afwisselend korte sprints van 5-10 meter afgewisseld met lange sprints van 30-50 meter, et cetera. Ga op zoek naar jou specifieke sportbewegingen en laat je creativiteit de vrije loop. Probeer in plaats van lange einden hardlopen eens wat meer sportspecifiek te trainen en dichtbij je eigen sport te blijven.

Wil je een programma op maat om na de zomerstop weer fit van start te gaan? Maak een afspraak! Samen kijken we hoe je beter kunt blijven in je sport!

Ik daag jullie uit!

Sportieve groet,

Germen Huijser
MSc. Manueel therapie
Fysiotherapeut
Eigenaar SMC Amersfoort